Placepoint tråler offentlig info og foredler det til gull for eiendomsutvikler. Nå har selskapet hentet kapital og fått med Marketer på laget.
– I et eiendomsprosjekt er det utall forhold som kan påvirke hva en tomt er verdt. Når en utbygger vurderer å bygge ut en tomt, er det fint å få innsikt i alt fra kvikkleireforhold til reguleringer, siktelinjer og naboforhold, sier Peder Sunde, daglig leder i Placepoint.
Placepoint beskriver seg som et proptech-selskap, og det holder til i både Oslo og Sandefjord.
Springer ut fra Bonum
Selskapet springer ut fra eiendomsutvikleren Bonum, som har investert i og utviklet boligprosjekter siden 2013.
– Bonum syntes ikke markedet hadde gode nok produkter for tidligfase eiendomsutvikling. Konsekvensen ble at selskapet utviklet sitt eget verktøy, sier Sunde.
Omtrent tre år senere ble verktøyet spunnet ut som eget selskap, og Peder Sunde ble hentet inn som daglig leder.
Han har jobbet for JP Morgan og Bank of New York i London. I JP Morgan var han også norgessjef. Videre har han jobbet for pensjonsselskapet Gabler og for Adstate, som selger programvare til begravelsesbyråer.
– Vi bruker svimlende summer på eiendom, men realiteten er at mange kjøpsbeslutninger blir tatt mens man har hastverk, og uten at man har undersøkt alle aspekter ved eiendommen. Mange kjenner seg igjen i det når det gjeder boligkjøp. Til en viss grad gjelder det også i profesjonell sammenheng, sier Sunde.
Ideen er derfor å samle offentlig tilgjengelig informasjon i én database som brukerne får tilgang til mot betaling.
Prises til 55 millioner kroner
Selskapet har nå hentet 5 millioner kroner i vekstkapital til en verdsetting på 55 millioner pre-money.
– Det var med en viss spenning vi gikk i gang med denne fundingrunden sier. Med kapitaltørke og usikre tider regnet vi med at det ville bli krevende, sier Sunde.
Likevel ble emisjonen overtegnet.
Før emisjonen var Daimyo, holdingselskapet til Espen Aubert, inn på eiersiden.
Auberts formue er av Kapital verdsatt til 1,85 milliarder kroner.
Det seneste året er imidlertid Aubert blitt mest kjent for en sak som ikke handler om investeringer i proptech.
I november 2021 ble det kjent at han hadde gitt et privat lån til Aylar Lie.
Noen måneder senere måtte han trekke seg som styreleder i Mybank på grunn av ulovlig finansieringsvirksomhet.
Ser på Danmark og Nederland
Marketer går inn med det som beskrives som en beskjeden eierandel.
– Det er veldig spennende å få tillit hos en av markedets mest sentrale proptech-aktører, sier Sunde.
– Over tid ser vi for oss gode synergier med en slik aktør, følger Habhab opp.
I tillegg til emisjonsbeløpet har bedriften fått et lån fra Innovasjon Norge på 4,4 millioner kroner.
Det innebærer at Placepoint nå har rundt 10 millioner i krigskassen.
– Nå har vi kapital til godt utpå våren 2023. Nå skal vi satse på kommersiell vekst utover høsten før vi øker på videre, sier Sunde.
På kundelisten finnes eiendomsutviklere som Selvaag, Axer og Vestaksen.
– Det er et uttrykk for at etterspørselen i aller høyeste grad til stede. Nå åpner vi kranen på salg og markedssiden, og forventer naturligvis at dette vil synes på bunnlinjen, sier han.
Selskapet har rundt 30 kunder og en ARR på nesten 3 millioner kroner. Staben har vokst fra tre ansatte i desember i fjor til 15 nå.
– Hvor er dere om fem år?
– Da er vi til stede i flere land i Vest-Europa. Vi kan gå inn i nye land og finne tilsvarende eller annen informasjon som i Norge. Plattformen er på plass, og det gir oss stor skalérbarhet. Danmark og Nederland er de mest konkrete landene vi ser på, sier han.